Hoe stel ik mijn computerwerkplek in?

Hoewel er allerlei normen zijn waaraan een computerwerkplek moet voldoen, als deze niet goed op u is ingesteld, dan heeft dit geen of weinig voordeel.

Bureaustoel

Zithoogte
De juiste zithoogte bepaalt u als uw onder- en bovenbenen een hoek vormen van 90°. Zorg ervoor dat u geen grote druk voelt op uw bovenbenen. Zet uw voeten plat op de vloer of op een voetenbank.

Zitdiepte De bovenbenen dienen goed ondersteund te worden, zodanig dat u de knieholte vrij laat. Voldoende ruimte voor de knieholte bereikt u door een vuist horizontaal (dus ongeveer vier vingers breed) tussen de voorkant van de zitting en de achterkant van uw benen te plaatsen.

Rughoogte Een goede steun voor uw rug verkrijgt u door de lendenen te ondersteunen. U vindt dit gebied aan de onderzijde van de rug. Bij rechtop zitten voelt u een holle kromming. Hierin moet het meest naar voren komende gedeelte van de rugleuning vallen.

Rughoek Behalve een goede ondersteuning van de rug, wordt variatie van zithouding aanbevolen. Dit kunt u bereiken door, afhankelijk van uw werkzaamheden, de rughoek wisselend in te stellen: bij een luisterhouding de rugleuning achterover en bij een actieve houding de rugleuning voorover.

Zithelling Als u lange tijd in één houding moet zitten, is het aan te bevelen de zitting schuin naar voren te kantelen. Hierdoor ontstaat minder druk op de bovenbenen en door het enigszins kantelen van het bekken ontstaat een gunstige stand van de wervelkolom. Belangrijk is dat u bij schuine zit naar voren goed gebruik maakt van de rugleuning.

Armsteunen: hoogte Om de nek- en schouderspieren te ontlasten, is het aan te bevelen de armleggers te gebruiken. Stel de hoogte van uw armleggers zo in, dat uw schouders ontspannen zijn en u voldoende ondersteuning voelt voor uw onderarmen. Soms is het mogelijk de armleggers in de breedte en de diepte te verstellen voor een optimale aanpassing aan uw lichaamsbouw.

Armsteunen: draaihoek Draai, als dit mogelijk is, de armsteunen iets naar binnen om het ondersteuningsgebied van de onderarm en elleboog zo goed mogelijk aan te passen aan de aard van de werkzaamheden.

Bureau

De hoogte van het werkblad is gelijk aan de armsteunhoogte van een (correct ingestelde) bureaustoel. Pas je stoelhoogte aan als het bureau niet in hoogte versteld kan worden. Een voetensteun is nodig indien je voeten niet plat op de grond kunnen komen.

Beeldscherm

Zit altijd recht voor je beeldscherm. De leesafstand (± 50 à 70 cm ) is goed wanneer je het beeldscherm (net) met je vinger kan raken. De hoogte van het beeldscherm is goed als de bovenrand op ooghoogte staat. Zo verminder je de kans op nekklachten.

Toetsenbord

Zit altijd recht voor je toetsenbord. De afstand va het toetsenbord is ±10 cm van de rand van het werkblad. Klap eventuele pootjes van toetsenbord in. Houd tijdens het typen je polsen recht en laat je polsen/handen zweven boven het toetsenbord. Veel klachten ontstaan door overmatig buigen van je polsen.

Muis

Leg je muis zoveel mogelijk naast het toetsenbord. Probeer de belasting door het muizen te verdelen over je rechter- en je linkerarm. Voorkom uiterste standen van de pols. Houd je muis in het verlengde van de onderarm vast en maak grote bewegingen met de muis vanuit je elleboog. Laat bij kleine muisbewegingen je onderarm steunen door het tafelblad of een armsteun.

Te ingewikkeld? Bekijk het filmpje.

Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden. Bekijk het YouTube filmpje en lees het bovenstaande nog eens door.  

 
Laatst Gewijzigd: 03-07-2014